همه چیز درباره شیشه اتومبیل

شيشه هاي ضد گلوله خودرو

در اين نوع شيشه ها معمولا يک لايه پلي کربنات بجاي (PVB ) بين دو شيشه معمولي لامينه مي شود، پلي کربنات يک لايه پلاستيکي سخت و شفاف است و معمولا با مارک هايي چون Lexon ،Tuffak يا Cyrolon در بازار يافت مي شود .

چگونگي عملکرد آن بدين صورت است که  گلوله شيشه بيروني را سوراخ کرده اما لايه پلي کربنات انرژي آن را گرفته و آن را متوقف مي کند. اين شيشه ها داراي ضخامت هايي از ۷ تا ۷۵ mlهستند.

نقاط مشکي در حاشيه شيشه ها خودرو

چند سالي از ظهور کادرهاي مشکي رنگ و نقاطي که از اين کادر شروع شده و به تدريج در شيشه محو مي شوند مي گذرد. با بالا رفتن آمار تلفات ناشي از پرتاب شدن سرنشينان به خارج از خودرو در هنگام حوادثي نظير واژگوني خودرو ها  که به دليل نبود چسبندگي کافي بين شيشه و بدنه بود، سيستم چسباندن شيشه خودروها از حدود ۲۰ سال پيش دچار تغيير شد و به دليل چسباندن قسمتي از سطح داخلي شيشه به بدنه، در اين روش و پيدا بودن اين قسمت بد شکل از خارج، پوششي برای مخفي کردن اين قسمت چسب خورده شيشه تعبيه شد . اين کادر مشکي رنگ Frit نام دارد که نام نوعي خمير شيشه است که کادر از آن ساخته مي شود و باعث ايجاد چسبندگي بهتري بين چسب و شيشه نيز مي شود .

به دليل خطر پرتاب شدن سرنشينان در هنگام حوادثي همچون واژگوني خودرو بر اثر درست چسبانيده نشدن شيشه جلو، موارد زير بايد به طورجدي در هنگام تعويض شيشه جلو رعايت شود:

۱-  درزگير و چسب قبلي کاملا پاک شود .

۲-  محل چسباندن شيشه روي بدنه و خود شيشه با مواد شوينده شسته شود .

۳-  ازچسب هاي Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهاي سيليکون و نوارهاي بوتيلپرهيز شود .

۴-  در صورت وجود ايربگ هاي جانبي در خودرو از چسب هاي Urethane ويژه استفاده شود .

۵-  براي خودروهاي عادي يك ساعت و براي خودروهاي داراي ايربگ جانبي تا سه ساعت، از راندن اين خودروها پرهيز شود .

 

علائم و نوشته هاي درج شده بر روي شيشه ها خودرو

به مجموعه علائم و نوشته هايي که بر روي شيشه درج شده اند Logo يا Bog مي گويند. از ميان اين علائم و نوشته ها برخي مربوط به نام و علامت شرکت توليد کننده و علامت ها و حروف به خصوصي نيز به منظور معرفي استانداردها و تاييديه هايي‌ست که سازنده براي اين محصول کسب کرده است.

 

علائم استاندارد کشورها

طي چند سال اخير به دليل اعمال آزمايش هاي سخت گيرانه تر و مقبوليت جهاني بيشتر، اهميت و اعتبار استاندارد ECE نسبت به DOT ، فزوني يافته تا حدي که اخباري از پيوستن امريکا به کميسيون اقتصادي اروپا در آينده نزديک نيز شنيده مي شود، ‌به همين خاطر ابتدا مختصري به بحث پيرامون استاندارد  DOT پرداخته و سپس مفصلا استانداردهاي ECE را بررسي خواهيم کرد .

 

استاندارد DOT

DOT مخفف عبارات  Department Of Transportation بوده و استانداردي است براي کليه قطعات ايمني خودرو از جمله شيشه، روغن ترمز و … اين استاندارد توسط اداره FMVSS کشور امريکا به متقاضياني که قطعات شان موفق به دست آوردن حد نصاب لازم از آزمايش هاي مربوطه شوند اعطا مي‌شود.اين استاندارد بر روي کليه شيشه هاي توليد شده توسط توليد کنندگان معتبر ديده مي شود و مجوزي براي صدور به سایر کشورهاست.

 

استاندارد E

از سال ۱۹۵۸ چند کشور اروپايي تصميم به ايجاد يک استاندارد واحد براي کليه وسايل مربوط به ايمني و امنيت خودروها كردند بر اين اساس ، کميسيوني تحت نام کميسيون اقتصادي اروپا(Economic Commission for Europe )  زير نظر UN در ژنو افتتاح شد، ‌ناCE يا آيين نامه (E)م اختصاري اين کميسيونECE و علامت اختصاري آن دايره اي‌ست که حرف E به همراه عددي در آن نقش بسته و به همين خاطر به اين استاندارد آيين نامه E نيز گفته مي شود.

کشورهاي عضو اين کميسيون بايد داراي آزمايشگاه هاي مجهز برای تست قطعات مورد نظر باشند و اين کشورها قادرند پس از انجام آزمايش ها بر روي قطعات در صورت به دست آوردن حد نصاب استاندارد، توسط قطعه، علامت استاندارد E را به آن قطعه اعطا کنند. کشور اعطا کننده استاندارد در علامت استاندارد مشخص است زیرا عددي که در علامت پس از حرف E قرار دارد، نشان دهنده اين امر است. شما می توانید فهرست کشورهاي عضو و اعداد مشخص کننده آن ها را در اين جا ببينيد.اعضاي اين کميسيون بجز ژاپن، آفريقاي جنوبي، استراليا و نيوزيلند همه كشورهاي اروپايي هستند و همان طور که گفته شد احتمال پيوستن امريکا به اين کميسيون در آينده نزديک وجود دارد .

در حال حاضر ۱۳۰ قطعه از قطعات خودرو نيازمند دارا بودن اين استاندارد براي ورود به بازار اروپا و بسياري از ديگر کشورها هستند. براي مشخص شدن نوع قطعه، پس از آرم استاندارد حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده استاندارد که با دايره اي احاطه شده، ‌اين شماره معرف نوع قطعه است و به طور مثال براي شيشه عدد ۴۳، براي کمربند ايمني عدد ۱۳ و براي تايرها عدد ۷۵ در نظر گرفته شده است. پس از آن حرف R  که معرف حرف  Regulation به معناي آيين نامه است قرار دارد  و بعد از آن دو عدد مربوط به عدد اصلاحيه است. اعداد بعد از عدد اصلاحيه نيز مشخص کننده کد کالا، بر روي شيشه هاي لامينه شده تست هاي ميزان ديد، ميزان انتقال نور، مقاومت در برابر آتش، ضربه با گوي فلزي، پرتاب دارت، خراشيدگي و سايش، آزمايش تشخيص رنگ و آزمايش فرم سر انسان و براي شيشه هاي تمپر شده تست هاي ميزان ديد، ميزان انتقال نور، ضربه با گوي فلزي ، خراشيدگي و سايش و آزمايش خرد شدن انجام مي شود .

نوشته های مرتبط

۱۷

تیر
گالری ویدیو

مکانیسم پولیش و شفاف سازی شیشه های جلو

مکانیسم پولیش و شفاف سازی شیشه های جلو معمولا تمام ماشینها با توجه به قرار گرفتن در معرض نور خورشید،اب خاک و الودگی هوا ،و همچنین اصطحکاک لاستیک برف پاک کن با مینای شیشه دچار ماتی و کدری شیشه خوهند شد و در بعضی از مواقع خطهای هولوگرامی نیز ایجاد میشود که این موارد باعث میشود دید […]

۱۷

تیر
گالری ویدیو

تاریخچه تکنولوژی ترمیم شیشه

در ادامه تاریخچه تکنولوژی ترمیم شیشه در ایران و بعد از اعطای نمایندگی به شهرستانها و مراکز استان رفته رفته این تکنیک در بسیاری از مواقع جایگزین تعویض شیشه گردید و دارندگان اتومبیل در اکثر مواقع بنا به دلایل متعدد ترمیم شیشه را به تعویض شیشه اتومبیل شان ترجیح دادندو از عمده دلایلی که مشتریان حاضر به[…]